Қазіргі экономикалық және саяси жағдай адамның жеке психофизиологиялық ерекшеліктеріне барынша жоғары талаптар қоюға мәжбүр етеді. Нарықтық қатынастар еңбек сипаты мен мақсаттарын түбегейлі өзгертеді: оның қарқындылығы артады, шиеленіс күшейе түседі, жоғары кәсіпқойлық, төзімділік пен жауапкершілік талап етіледі.
Осыған байланысты жастар мен оқушылар арасында мақсатты кәсіптік бағдар беру жұмыстарын жүргізуге үлкен көңіл бөлу қажет, ол тұлғаның кәсіби ниетін қалыптастыруды және оны жүзеге асыру жолдарын айқындайтын негізгі факторлардың барлық жүйесін терең білуіне сүйенуі тиіс.
Кәсіптік бағдар - бұл жастар үшін мамандық таңдауда қабілеттері мен бейімділігін, кәсіби және танымдық мүдделерін анықтау мен дамытуда жеке-бағытталған көмек көрсету бойынша әлеуметтік-экономикалық, психологиялық-педагогикалық, медициналық-биологиялық және өндірістік-техникалық шаралардың ғылыми негізделген жүйесі, сондай-ақ нарық жағдайында еңбекке деген қажеттілік пен әзірлікті қалыптастыру, меншік және кәсіпкерлік нысандарының көпмәдениеттілігін қалыптастыру. Ол оқу-тәрбие процесі, сабақтан тыс және мектептен тыс жұмыс арқылы жүзеге асырылады.
Мақсаттар
оқу профилін және болашақ кәсіби қызмет саласын таңдау барысында оқушыларға кәсіптік бағдар беру.
оқушылардың еңбекке саналы көзқарасын қалыптастыру, өз мүмкіндіктеріне, қабілетіне сәйкес және еңбек нарығының талаптарын ескере отырып, қызмет саласын таңдау еркіндігі жағдайында кәсіби өзін-өзі анықтау.
Міндеттер:
оқу бейіндері бойынша бөлу үшін оқушылардың артықшылықтары, бейімділігі мен мүмкіндіктері туралы қарама-қайшы емес мәліметтер алу;
элективті курстар сабақтарында және тәрбие жұмысында қолданылатын кешенді және дәстүрлі емес нысандар мен әдістер есебінен бейіндік оқытудың вариативтілігінің кең ауқымын қамтамасыз ету;
жұмысқа орналасу қиындығын болжау оңай болатын кейбір оқушылар топтарын – түзету сыныптары мен мектеп оқушыларын және т. б. қосымша қолдау.;
мектептің жоғары сатысының қосымша және кәсіптік білім беру мекемелерімен, сондай-ақ қала, аймақ кәсіпорындарымен икемді кооперация жүйесін әзірлеу.
Кәсіби бағдар - бұл ағартуды, тәрбиелеуді, психофизиологиялық ерекшеліктерді зерделеуді, психодиагностиканы жүргізуді, элективті курстарды ұйымдастыруды, сондай-ақ, әсіресе, психологиядан сабақтарды қамтитын көпаспективті жүйе. Бұл кездейсоқ емес, өйткені олар тек қана арнайы ұйымдастырылған қарым-қатынас қызметі арқылы оқушының психикасына тікелей әсер етеді. Т. о. келесі аспектілерді атап өтуге болады: әлеуметтік, экономикалық, психологиялық-педагогикалық, медициналық-физиологиялық.
Әлеуметтік аспект жастардың кәсіби өзін-өзі анықтаудағы құндылықтық бағдарын қалыптастыру болып табылады, онда белгілі бір сала қызметкерінің біліктілігіне қойылатын талаптарды зерделеуге баса назар аударылады.
Экономикалық аспект-бұл қоғам қажеттіліктері мен жеке тұлғаның мүмкіндіктеріне сәйкес жастар мамандығын таңдауды басқару процесі (еңбек нарығын зерттеу).
Психологиялық аспект жеке тұлғаның құрылымын зерттеуден, кәсіби бағыттылықты қалыптастырудан тұрады(саналы таңдау қабілеті).
Педагогикалық аспект мамандық таңдаудың қоғамдық маңызы бар уәждерін және кәсіби мүдделерді қалыптастырумен байланысты.
Медициналық-физиологиялық аспект денсаулық жағдайына сәйкес кәсіби іріктеу критерийлерін, сондай-ақ кандидат тұлғасына мамандық қоятын талаптарды әзірлеу сияқты негізгі міндеттерді алға қояды.
Оқушылардың психологиялық және жас ерекшеліктерін ескере отырып, келесі кезеңдерді, мектептегі кәсіптік бағдар беру жұмысының мазмұнын бөліп көрсетуге болады.:
1-4 сыныптар: бастауыш сынып оқушыларының еңбекке деген құндылықты көзқарасын қалыптастыру, оның адам өміріндегі және қоғамдағы рөлін түсіну; оқу-танымдық іс-әрекетке қызығушылықты дамыту, оның әр түрлі түрлеріне, соның ішінде әлеуметтік, еңбек, ойын, зерттеушілік.
5-7 сыныптар: оқушыларда танымдық тәжірибе мен кәсіби қызметке қызығушылық танытуда тұлғалық мәнін дамыту; өз мүдделері мен мүмкіндіктері туралы түсінік ("мен" бейнесін қалыптастыру); әлеуметтік-кәсіби практиканың әр түрлі салаларында бастапқы тәжірибені алу: техника, өнер, медицина, ауыл шаруашылығы, экономика және мәдениет. Бұған оқушылардың жеке мүмкіндіктерін адамға қойылатын кәсіби қызмет талаптарына сәйкес келтіруге мүмкіндік беретін кәсіби сынақтарды орындауы ықпал етеді.
8-9 сыныптар: факультативтік сабақтар мен басқа да таңдау курстары барысында білім беру сұраныстарын нақтылау; оқыту бейінін таңдау туралы тиісті шешім қабылдау және анықтау мақсатында топтық және жеке консультация беру; қызығушылықтары мен қабілеттеріне, құндылық бағдарларына сәйкес келетін білім беру сұраныстарын қалыптастыру.
10-11 сыныптар: өзін-өзі дайындау және өзін-өзі дамыту бойынша іс-қимылдарға үйрету, таңдаулы еңбек түрінде кәсіби қасиеттерді қалыптастыру, кәсіби жоспарларды түзету, таңдаған қызметке дайындығын бағалау.
Үздіксіз білім беру жағдайында кәсіптік бағдар берудің мазмұны.
Кәсіптік бағдар беру міндеттерін шешу оқушылардың түрлі іс-әрекетінде жүзеге асырылады (танымдық, қоғамдық пайдалы, коммуникативтік, ойын, өндірістік еңбек).
Осы мақсатпен жыл сайын Кәсіптік бағдар бойынша қалалық және мектеп жоспарлары жасалады. Бұл бағыт әр сынып жетекшісінің жоспарында байқалады – кәсіптік бағдар бөлімі. Мектептегі кәсіптік бағдарлау жұмысына жауапты директордың тәрбие ісі жөніндегі орынбасарлары болып табылады. Осы жұмыс блогын ұйымдастыруда сынып жетекшілеріне әлеуметтік педагогтар, психологтар, ТЖБ ұйымдастырушы-оқытушылары, "технология"мұғалімдері да көмек көрсетеді. Мектептердің МУК-мен, кәсіпорындармен, кәсіптік-техникалық білім беретін оқу орындарымен, орта және жоғары оқу орындарымен, мектептен тыс мекемелермен, аймақтық кәсіптік бағдар беру орталықтарымен тығыз байланыстары.
Кәсіби бағдар жүйесінің құрамдас бөліктерінің бірі-психологтар жүргізетін 7-9 сынып оқушыларының кәсіби бағыттылығын диагностикалау. Осы деректер негізінде ата-аналармен және оқушылармен жұмысты сынып жетекшілері жүргізеді.
Мектепте кәсіптік бағдар беру жұмысын жүргізу бойынша педұжымның қызмет құрылымы
Қызмет үйлестірушісі: директордың тәрбие ісі жөніндегі орынбасары
директордың тәрбие жұмысы жөніндегі орынбасары:
оқушылардың қызметін келісу және үйлестіру мақсатында олардың өзін-өзі айқындауын педагогикалық қолдауға жауапты субъектілердің өзара іс-қимыл стратегиясын әзірлеу;
жалпы білім беру мекемесінің негізгі және жоғары мектеп оқушыларының өзін-өзі билеуіне әсер ететін әлеуметтік серіктестермен байланысын қолдау;
жалпы білім беру мекемесінің концепциясы мен білім беру бағдарламасына сәйкес оқушылардың бейіндік және кәсіби өзін-өзі анықтауға дайындығын қалыптастыру бойынша педагогикалық ұжымның жұмысын жоспарлау;
осы бағыт бойынша педагогикалық ұжымның қызметін талдауды және түзетуді жүзеге асыру (оқушылардың өзін-өзі анықтауға бағытталған оқу-тәрбие жұмысының жүйесін ұйымдастыру бойынша пән мұғалімдеріне, сынып жетекшілеріне кеңес беру: кәсіптік білім беру, кәсіптік кеңес беру-
жеке білім беру траекториясын анықтау;
жоғары сынып оқушыларының бейіндік және кәсіптік өзін-өзі анықтау мәселесі бойынша педагогикалық кеңестер, өндірістік кеңестер өткізу;
оқушылардың өндірістік бригадаларын құру, жазғы еңбек практикасын ұйымдастыру;
дарынды балалардың әртүрлі деңгейдегі пәндік олимпиадаларға қатысуын ұйымдастыру;
оқушылардың өзін-өзі анықтау мәселесі бойынша сынып жетекшілерінің (тьюторлардың, кураторлардың), пән мұғалімдерінің, мектеп психологының біліктілігін арттыру жүйесін ұйымдастыру;
сынып жетекшілерінің (тьюторлардың, кураторлардың), пән мұғалімдерінің, мектеп психологының оқушылардың бейіндік және кәсіптік өзін-өзі анықтау мәселесі бойынша жұмысын бақылау функцияларын жүзеге асыру;
бейіналды даярлық және бейіндік оқыту жүйесінде оқушылардың сабақтарын ұйымдастыру;
кәсіби бағдар алды дайындық ("сенің кәсіби мансабың") және бейінді оқыту ("кәсіби жетістік технологиясы") барысында кәсіптік бағдар беру курстарын оқытуға жетекшілік ету.
Үйлестірушінің ұсынымдарын орындайтын:
Сынып жетекшісі: мектептің тұжырымдамасына, білім беру бағдарламасына және тәрбие жұмысының жоспарына сүйене отырып:
нақты сынып (топ) үшін оқушылардың танымдық, шығармашылық белсенділігін белсендіретін әртүрлі формаларды, әдістерді, құралдарды қамтитын оқушылардың өзін-өзі айқындауын педагогикалық қолдау жоспарын жасайды;
жеке және топтық кәсіптік бағдар беру сұхбаттарын, пікірталастарды, конференцияларды ұйымдастырады;
оқушылардың бейімділігіне психологиялық-педагогикалық бақылау жүргізеді (бақылау деректері, сауалнамалар, тесттер оқушының жеке картасында тіркеледі);
білім алушыға жеке білім траекториясын жобалауға, бейіндік оқыту мен кәсіби қалыптасу нұсқаларын модельдеуге, өз жетістіктерін талдауды жүзеге асыруға, жеке портфолио құруға көмектеседі;
оқушылардың жоғары оқу орындарында және орта кәсіптік оқу орындарында ашық есік күндерін өткізуін ұйымдастырады;
кәсіпорындарға тақырыптық және кешенді экскурсияларды ұйымдастырады;
мектеп психологына өзін-өзі анықтау мәселесі бойынша оқушылар мен олардың ата-аналарына сауалнама жүргізуге көмек көрсетеді;
оқушылардың бейіндік және кәсіби өзін-өзі анықтауға дайындығын қалыптастыру мәселесі бойынша ата-аналар жиналысын өткізеді;
оқушылардың мектеп түлектерімен — жоғары оқу орындарының, орта кәсіптік оқу орындарының студенттерімен кездесуін ұйымдастырады.
Пән мұғалімдері:
әр түрлі әдістер мен құралдарды пайдалана отырып, оқушылардың танымдық қызығушылығын, шығармашылық бағытын дамытуға ықпал етеді: Жобалық іс-әрекет, іскерлік ойындар, семинарлар, дөңгелек үстелдер, конференциялар, пәндік апталықтар, олимпиадалар, факультативтер, қабырға газеттерінің конкурстары, үй шығармалары және т. б.:
сабақтардың кәсіптік бағдарын қамтамасыз етеді, оқушылардың жалпы еңбек, кәсіби маңызды дағдыларын қалыптастырады;
оқушылардың өзін-өзі бағалауын қалыптастыруға ықпал етеді;
оқушылардың бейімділігі мен қабілеттерін анықтау бойынша бақылау жүргізеді;
оқу бағдарламаларын сынып профиліне, оқушылардың ерекшеліктеріне байланысты бейімдейді.
Кітапханашы:
мұғалімдер мен оқушылар үшін үнемі мамандық таңдауға (оқу жылдары бойынша) және кәсіптік бағдар беру жұмысына көмек ретінде әдебиетті таңдайды;
оқушылардың оқу мүдделерін зерделейді және оларға мамандық таңдауға көмектесетін әдебиеттерді ұсынады; мамандықтар туралы кітаптар көрмесін және мамандық таңдау тақырыбына арналған оқырмандар пікірталас-конференцияларын ұйымдастырады;
әдістемелік материалдарды, өңірдің кадрларға қажеттілігі туралы анықтамалық деректерді және басқа да қосалқы материалдарды (фотосуреттер, кесінділер, схемалар, проспектілер, бағдарламалар, кәсіптердің сипаттамалары);
салалар мен өрлеулер (машина жасау, көлік, құрылыс, өнер әлемінде және т. б.) бойынша мамандықтар туралы әдебиеттер көрмесін үнемі ұйымдастырады.)
Әлеуметтік педагог:
мектеп оқушыларының өзін-өзі бағалауына барабар қауіп тобын қалыптастыруға ықпал етеді, өйткені, әдетте, мұндай балаларда ол төмендетілген;
тәуекел тобындағы балаларға олардың кәсіби және өмірлік өзін-өзі анықтау процесінде педагогикалық қолдау көрсетеді;
әлеуметтік мәселелер бойынша оқушыларға кеңес беруді жүзеге асырады;
оқушының өзін-өзі анықтау процесін қиындататын әлеуметтік факторларды талдау және бағалауға сынып жетекшісіне көмек көрсетеді.
Мектеп психологы:
оқушылардың кәсіби қызығушылығы мен бейімділігін зерттеу
оқушылар мен олардың ата-аналарын сауалнама арқылы оқушының бейіндік және кәсіби өзін-өзі анықтауға дайындығына мониторингті жүзеге асырады;
оқушыларға кәсіптік бағдар беру бойынша тренинг сабақтарын өткізу;
ата-аналар мен педагогтар үшін таңдау тақырыбына әңгімелесу, психологиялық ағарту жүргізеді;
оқушылардың жас ерекшеліктерін ескере отырып, психологиялық кеңес беруді жүзеге асырады;
оқушылардың өзін-өзі бағалауын қалыптастыруға ықпал етеді;
ата-аналарды оқушылар алдында өз мамандығы туралы сөз сөйлеуге шақырады, оларды үйірме жетекшілері жұмысына тартады;
сынып жетекшісіне оқушылардың қызығушылығы мен бейімділігін талдау мен бағалауға көмек көрсетеді;
мәліметтер қорын жасау профдиагностике.
Медициналық қызметкер:
әр түрлі формаларды, әдістерді, құралдарды пайдалана отырып, оқушылардың салауатты өмір салтын ұстануын қалыптастыруға ықпал етеді;
оқушылармен кәсіптік мансабы мен адам денсаулығының табыстылығының өзара байланысы туралы әңгіме өткізеді;
кәсіптік мансапқа денсаулық жағдайының әсер ету мәселесі бойынша кеңестер береді;
сынып жетекшісіне, мектеп психологы мен әлеуметтік педагогқа оқушылардың қызметін талдауға көмек көрсетеді.
Жұмыстың бағыттары мен формалары.
Ұйымдастыру-әдістемелік қызмет
Оқушылармен кәсіптік бағдар беру жұмысы бойынша үйлестірушілердің жұмысы.
Мұғалімдерге материалдар мен диагностикалық карталарды іріктеуде әдістемелік көмек көрсету.
Оқушылармен жұмыс
Кәсіби диагностикалық іс-шаралар, мансапты жоспарлау бойынша сабақтар мен тренингтер түріндегі кәсіптік бағдар беру қызметтерінің кешені;
Оқу профилін таңдау бойынша кеңес беру (инд., топ.).
Сауалнама
Экскурсияларды ұйымдастыру және өткізу (оқу орындарына, кәсіпорындарға))